icon callus טלפון מוקד ארצי: 1-700-500-447

כניסה לאיזור האישי

התחבר לאיזור האישי שלך

  • שכחתם סיסמא?
innerPage 03

מאמרים וטיפים

הכנה לכיתה א' - 6 טיפים להורים

עם הגעתם של חודשים אפריל ומאי, מתחיל המרוץ של הורים לילדים בגן חובה להתכונן ולהתארגן לקראת שנה הבאה.

ההתרגשות בשיאה החששות מאיך יסתדר ומה יהיה הולכים וגואים. מעבר להרצאות וחוגים הנמצאים בכל אזור וההכנות אותן כולם מכירים, ישנן עוד כמה הכנות שחשוב לעשות שאנחנו ב'תבונה – חינוך חדש בישראל' היינו ממליצים. 

אז אילו כלים חשוב שיהיו לילדים שעולים לכיתה א'? כיצד נצליח לעזור להם לחמוק מהמגיפה שנקראת "הפרעת הקשב והריכוז"? האם ביכולתנו כהורים באמת להשפיע? 

התשובה היא כן. 

ראשון בסדר המעלה - סדר 
shutterstock 126981863

ההתנהלות בכיתה היא חדשה ומאתגרת ביותר. אך אם מפרקים את הפעילות לחלקי התנהלות, ישנם דברים שניתן ורצוי להתאמן עליהם ולהגיע לכך שתהיה בשלות ומוכנות. כהורים ישנם הרבה דברים שביכולתנו לעשות כדי לעזור לילד ואחד החשובים הוא ללמד אותו סדר והתארגנות.

חוסר סדר פוגע בילדים כאשר הם לא מוציאים דברים בזמן או לא מכניסים לתיק את מה שצריך ואז לא ניתן להכין את עבודות הבית. חוסר סדר שמתבטא בדברים מוחשיים יכול להמשיך ולעבור לחוסר סדר בעבודה ובפתרון תרגילים, וכן הלאה בהמשך הלימודים בכיתות הגבוהות יותר, ומשם נסללת הדרך לאבחונים מיותרים.

במהלך החופש ניתן ללמד את הילדון איך מארגנים דברים שונים ומה סדר הפעולות הנכון והמומלץ. למשל תנו לו לארגן תיק לקראת היציאה לבריכה או לים ולמדו אותו אילו דברים צריך לקחת. ולא פחות חשוב, העצירה הזו שאנו עושים לפני הדלת. כן כן זו שבה אנו בודקים "לקחתי הכל?" או למשל קחו את כל מה שיש בחדר שלו ותנו לו לסדר את הדברים כך שגם ידע מה נמצא והיכן וגם יבין את ערכי הסידור ומשמעותם.
שתפו אותו ברכישה של הדברים לבית הספר ובסידור הדברים בילקוט.
שחקו איתו משחק של מדידת זמן של להכניס ולהוציא דברים לפי הנחייה וכן הלאה. ועוד דבר חשוב - על כל הציוד שלו, כל עיפרון וכל מחק שימו מדבקה עם שמו. כל הילדים מגיעים עם פחות או יותר אותו הציוד. יכולת הזיהוי הוודאית של הציוד עבור הילד תיתן לו שקט ותמנע את הימצאותו בעימותים וויכוחים מיותרים עם שכנו לשולחן ואובדן של ציוד יקר.

קשב וריכוז – יכולת ולא קללה
בתקופה של ימינו כמעט אפשר לומר "אמרת בית ספר - אמרת הפרעת קשב וריכוז". ב'תבונה' אנו מוכיחים מידי יום כי קשב וריכוז הן מיומנויות נרכשות שניתן לשפר אותן והן לא מצב גופני כלשהו שלא ניתן לשינוי. אם נפרק רגע את הדברים לעובדות שאנו מכירים, הרי שריכוז הוא היכולת שלנו לשמור את תשומת הלב שלנו במקום או בדבר שבו אנו עוסקים. וקשב הוא היכולת שלנו להיות בתשומת לב ולקלוט את מה שקורה בסביבתנו בעזרת החושים ולאורך זמן. את שתי היכולות האלה ניתן לתרגל ולשפר מגיל צעיר ועד גיל מבוגר. בתבונה אנו מלמדים את הילדים באמצעות תרגילים מעשיים כיצד להצליח לתקשר נכון. הבסיס לכל תקשורת הוא בראש ובראשונה להיות קשוב ומרוכז. משחקים מומלצים לשיפור הקשב והריכוז הם שהילד עוצם עיניים ואתם מסתובבים בחדר ומחביאים דברים והוא צריך להקשיב ולמצוא את מה שהחבאתם. או שאתם מסתובבים בחדר ופעם בכמה זמן נוקשים על חפצים והוא בעיניים עצומות אמור לנחש היכן הייתם ועל מה הקשתם בלי להציץ. המטרה שלכם היא להעלות כל פעם את כמות הזמן שהילד מצליח להישאר עם תשומת הלב שלו כאן ועכשיו ובכך תצליחו להעלות את רמת הקשב שלו ואת משך הזמן שבו יוכל להתרכז ולהקשיב למורה.

ניגודים ופערים - זה לא תמיד עובר בקלות
כבר בגן הילד שלנו מתמודד עם משחק עם ילדים אחרים - לעיתים רחוק מעיניה הדאגניות של הגננת - דבר אשר יכול להסתיים בעימות מילולי או פיזי. בבית הספר ההשגחה בהפסקות אף פחותה והילדים הרבים החולקים את החצר במקרה הטוב נהנים ומוציאים הרבה מרץ ובמקרה הרע עשויים ממש להיעלב או להיפגע. הניגודים בין ההתנהגות בשעת ההפסקה שהיא לעיתים אף פרועה יותר משעת המשחק בחצר הגן, לבין מה שנדרש בשיעור ובהפסקה הוא גם משהו שכדאי לעבוד עליו ולהכין את הילדים. דמיינו בליבכם ילד שעכשיו חזר לשיעור אחרי שהעליבו אותו בהפסקה. עד כמה הוא מסוגל להתרכז ועד כמה יהיה קשוב למורה ולמה שקורה בכיתה. או סתם מקרה של ילד ששיחק כל ההפסקה כדורגל וכל הגוף שלו ערני ומלא אנרגיה ועכשיו הוא צריך לעזוב הכל ובאופן מיידי לעבור למצב פעולה של שקט ולמידה. בתבונה אנו מתרגלים את הילדים לדעת להיות בנוחות בכל מצב ובכל סיטואציה. למעשה אנו מלמדים אותם כיצד לשטח את אותם הדברים להם אנו קוראים "כפתורים" אשר מסיחים את דעתם ומפריעים להם להתרכז. שחקו עם הילד משחק שבו עליו להתרכז בדבר מסוים ובזמן שהוא מנסה להתרכז נסו להצחיק אותו או למשוך את תשומת ליבו. שחקו למשל את משחק הפסלים שבו אתם עוברים ממצב של עוררות והשתוללות למצב קיפאון וחוסר תנועה. העלאת המיומנות לעבור בין מצבים אלו תקל מאוד על הילדים להסתגל למצב הנדרש מהם בחזרה מההפסקה.

אוצר מילים ועושר שפתי
הבסיס להבנה של הנחיות ומה עליך לעשות, טמון בכך שיש ביכולתו של אדם את ההבנה של הנאמר והנדרש. ילד ממוצע בכיתה א' נתקל בכל שיעור בכעשר מילים שהוא לא מכיר ומנסה להבין אותן מההקשר. כאשר ילד או כל אדם מנסה להבין מילה מההקשר ייתכן שהוא יבין אותה נכון, אך ייתכן גם שלא.
לדוגמא: אם ילד יחשוב שפירוש המילה 'כיצד' זה 'למה' במקום 'איך' (ותתפלאו, אבל מרבית הילדים הצעירים לא יודעים את זה כי בבית אנו מדברים ב'למה' ו'איך' ובבית ספר הם נתקלים לראשונה ב'כיצד' ו'מדוע'), הרי שעל השאלה "כיצד עלה משה להר סיני?" הוא עלול להשיב "בשביל לקבל את לוחות הברית" וזה בעייתי.

ממבדקים שאנו עורכים בתבונה עם מאות ילדים בשנה אנו מגלים כי הבסיס לכל חוסר הבנת הנקרא והפרעות הקשב והריכוז השונות הוא פשוט אוצר מילים דל. דמיינו את עצמכם יושבים בהרצאה שעוסקת בתחום מקצועי שהוא לא התחום שלכם המוצפת במילים מקצועיות אותן אתם לא מבינים. כמה זמן ייקח לכם להתחיל לגלוש בטלפון או להירדם?

לכן, הקפידו להקריא לילדיכם מדי ערב סיפור, ובקשו מהם להגיד לכם את הפירוש של מילים מתוך הספר שהן פחות נפוצות. שחקו איתם משחקי מילים נרדפות. מצאו משחקים שיאפשרו לכם להעשיר את השפה שלהם ולמדו אותם תמיד לשאול מה פירוש המילה ולא לנסות להבין אותה מההקשר.

חיזוקים אחרונים
יש לא מעט ילדים אשר מגיעים לכיתה א' כאשר היכולת המוטורית שלהם לא עולה בקנה אחד עם הדרישות. אלו הילדים שמתחמקים מלצייר או לגזור בגן. מאחר ואנו מגדלים את 'דור המסכים' ובמידה ורק תציעו להם לתרגל כתיבה או גזירה תתקלו בהתנגדות נחרצת, הנה הצעה שהם לא יוכלו לסרב לה:
על המוטוריקה העדינה ניתן לעבוד גם דרך משחק. למשל קנו אקדחי מים ותנו להם לקלוע לתוך בקבוק. תנו להם לכתוב אותיות על קצף גילוח שעל קיר האמבטיה. תנו להם לשחק בטלפון עם עט ייעודי למסכי נגיעה במקום עם האצבעות. באופן מפתיע המוטוריקה הגסה וחיזוק חגורת הכתפיים היא בעלת חלק חשוב בשיפור המוטוריקה העדינה ויכולת הכתיבה של הילד. ישנם תרגילים שיכולים לסייע בחיזוק חגורת הכתפיים. כל המשחקים של התקדמות בהליכות שונות אשר יביאו את הילדים להציב משקל על כפות הידיים. כמו למשל הליכת סרטן (גב לרצפה והישבן מורם כשכפות ידיים ורגלים מחלקות ביניהן את משקל הגוף ומרימות אותו מעל הרצפה) או הליכת דוב (פנים לרצפה ישבן מונף אל על המשקל שוב מתחלק בין כפות הידיים לרגלים). כדי להוסיף פלפל למשחק אפשר לשים להם דברים על הבטן או על הגב ולתת להם להעביר אותם ממקום למקום בעזרת אותן הליכות משונות.

ולבסוף מטרה!
עד היום בו הילדים הולכים לבית הספר אנו די בגדול נותנים להם לבחור מה הם רוצים או לא רוצים לעשות. לפתע הם מוצאים את עצמם בסביבה שבאה כלפיהם בדרישות לא פשוטות שמכתיבה להם כיצד עליהם לפעול במשך פרקי זמן ארוכים. בגן גם כשמשחקים במשחקים מעוררי למידה הילדים נעים בין השולחנות ובוחרים ברוב הזמן במה יתעסקו ומה מושך ומעניין אותם. כחלק מההכנה לבית הספר רצוי לעבור עם הילדים על סדר היום. כיצד מתנהגים ומה מערכת הציפיות מהם. מה הם עומדים לעשות וללמוד ואיך זה קשור אליהם וכיצד זה יעזור להם בחייהם. כאשר הם יהיו על אותה מטרה יחד עם המורים והמבוגרים הרי שיהיה להם הרבה יותר קל וברור למה עליהם להתמיד ולהתאמץ.

אז שיהיה לכולנו בהצלחה!

יעל שי דקל
מאמנת לחינוך חדש ומדריכת ליווי התפתחותי
מנהלת סניף נתניה
תבונה חינוך חדש בישראל

מתעניין בקורס? רוצה להתייעץ? מלא את פרטיך ויועץ של תבונה לחינוך חדש ייצור עמך קשר
אנא הזן שם פרטי
אנא הזן שם משפחה
אנא הזן טלפון מלא הולל קידומת
אנא הזן את עיר מגוריך

הורים מספרים...

אפרת, אמא של אופק מספרת על תכנית היגיון ותקשורת

quats up
אחרי תכנית היגיון ותקשורת אופק כבר חצי שנה ללא ריטלין. אני רואה שינוי לטובה גם ביחס בבית וגם בבית הספר. אין התפרצויות יותר, הוא מקשיב, חברים שלא רצו לשחק איתו אומרים שאופק השתנה ובשבוע שעבר הוא קיבל הצטיינות בכיתה.

אני ממליצה לכולם, אפרתquats down

רוצים לשמוע ממקור ראשון?

icon callus התקשרו אלי: 052-6044465

שאלות נפוצות


בחלק של שאלות נפוצות תוכל למצוא תשובה כמעט לכל שאלה שעולה לך בקשר לתבונה. סידרנו את השאלות לפי נושאים על מנת להקל עליך את החיפוש:

אימון והדרכת ילדים
אימון והדרכת הורים
הכשרת מאמנים לחינוך חדש
אימון והדרכת אנשי חינוך
שאלות כלליות

אתה מוזמן לשלוח לנו מייל עם כל שאלה נוספת שעולה לך אשר לא מצאת לה מענה לכתובת: tvuna@tvuna-online.co.il

מאמרים וטיפים


בחלק זה תוכל למצוא מאמרים וטיפים בעלי ערך רב. מאמרים אלה נכתבו ברובם על ידי מנהלי תבונה, אבירם היכל וגדי בן לביא, לאחר שנים של ניסיון ועבודה עם אלפי ילדים. תוכל לכתוב לאבירם וגדי פידבקים על מאמרים שקראת. הם ישמחו לשמוע ממך. 

בתבונה אנו מאמינים שצריך לחלוק עם אנשים כל ידע שיכול לעזור להם, ולא לשמור אותו כ"סוד מקצועי" בכספת פנימית כלשהי. אתה מוזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל מאמרים וטיפים ישירות למייל שלך באופן קבוע.

לחץ כאן לקריאת המאמרים והטיפים >

הירשם לרשימת התפוצה שלנו
צור איתנו קשר

icon callus מוקד ארצי: 1-700-500-447

icon contact tvuna@tvuna-online.co.il

צור עימנו קשר
אנא מלא שם פרטי
אנא מלא שם משפחה
אנא מלא מספר טלפון כולל קידומת
אנא רשום את עיר מגוריך
Invalid Input

סיפורי הצלחה

Tal Simchon

"סיימתי את קורס 'תקשורת'. אני מרגישה גאה בעצמי ובאבא שבעזרתו סיימתי. באתי לקורס בגלל קשיים של קשב וריכוז. בקורס למדתי המון דברים חדשים שלא ידעתי. הקורס עזר לי ללמוד בקלות ולתקשר עם אנשים ברור, להיות מרוכזת ולהיות 'פה'. למדתי איך להשיג מענה לתקשורת שלי ולהתעלם מדברים שמעצבנים אותי. תודה רבה לתבונה." טל ש.

לעדויות נוספות לחץ כאן

כל הזכויות שמורות לתבונה - חינוך חדש בישראל 2020
הכרת תודה ניתנת לספרייה של ל. רון האברד על הרשות לשעתק קטעים מעבודותיו המוגנות בזכויות יוצרים.
עוצב על-ידי פרומו - עיצוב פרסום ויח"צ