icon callus טלפון מוקד ארצי: 1-700-500-447

כניסה לאיזור האישי

התחבר לאיזור האישי שלך

  • שכחתם סיסמא?
innerPage hinoch

למידה משמעותית

התכנית ללמידה משמעותית בבית הספר

מורים נתקלים לא אחת בשאלה הבאה מצד תלמידיהם: המורה... זה יהיה במבחן?".

ובכן, כשתלמיד מתעניין אך ורק במה שיהיה במבחן, זה סימן מובהק שהוא לא באמת לומד וגם לא מפיק הנאה מתהליך הלמידה. בפועל, גם אם הוא יעבור את המבחן, סביר להניח שהוא ישכח את רוב החומר מיד לאחר שסיים אותו.

מבחינה לימודית, המטרה של בית הספר היא ליצור בוגרים משכילים ובעלי יכולת, אשר יכולים להשתמש במה שהם למדו בחיי היום יום. לכן, כמחנכים ומורים, עלינו לדעת כיצד לגרום לתלמידים לרצות ללמוד, להפיק הנאה מהלמידה ובעיקר להפוך את הלמידה למעשית ושימושית לחיים. הדבר המעניין הוא שאם תלמיד לומד מקצוע מסוים מתוך מטרה אמיתית, הוא יעבור את המבחן בקלות וכלל לא יהיה מוטרד מהנושא שנקרא 'מבחנים וציונים'.

הדבר מתחיל לפני הכל בהבנה הבסיסית שאם התלמיד לא מבין לשם מה הוא לומד מקצוע מסוים וכיצד הוא יכול להשתמש בו בחיים - לא יהיה לו כל חשק ללמוד אותו בשלב כזה או אחר ואתה תשמע ממנו משפטים כמו "בשביל מה אני צריך (שם המקצוע) בחיים? מה זה ייתן לי?" והוא צודק! הוא לא באמת מבין מה זה ייתן לו ואף אחד לא ממש ישב איתו לעזור לו להבין את זה. בפועל, ניתן למצוא שימוש לכל מקצוע בחיי היום יום.

ההדרכות של תבונה מציידות את המורה בכלים הדרושים לו כדי ליצור אצל תלמידיו רצון אמיתי ללמידה, ללא כל קשר "אם זה יהיה במבחן או לא". למעשה, המורה חייב לספק לתלמידיו למידה משמעותית ומעשית, שכן היא זאת שתביא לסיפוק רב בקרב התלמידים. מורה שיודע ומצליח לעשות זאת - ירגיש סיפוק רב בעצמו ואף יזכה להערכה רבה מצד תלמידיו.

התכניות של תבונה להשגת למידה משמעותית בבית הספר מתבצעות בחלקם עם המורים ובחלקם עם התלמידים.

ישנם למעשה 4 חלקים שונים שונות:
1) 'ללמוד כיצד ללמוד' למורים ואנשי חינוך
2) בניית מערכי שיעור נכונים ללמידה משמעותית
3) כלים להצלחה כיתתית וליצירת למידה משמעותית
4) תכנית מילות מפתח - כיצד תגרום לתלמיד להצליח בכל נושא

1. תכנית 'ללמוד כיצד ללמוד' למורים ומחנכים

בבתי הספר של היום לא מלמדים את הילדים איך ללמוד. ילד מתחיל ללמוד בכיתה א' ומקבל מערכת שעות עם מקצועות שאותם הוא צריך ללמוד, אבל אף אחד מהמקצועות האלה לא כולל שיעור שנקרא 'ללמוד איך ללמוד'. זה בערך כמו שתלמיד ייכנס לשיעור נהיגה ראשון ומורה הנהיגה יאמר לו "יאללה סע" מבלי להסביר לו כיצד נוהגים. התוצאה תהיה אחת משתיים, או שהוא לא יצליח לנהוג או שהוא יעשה תאונות

כשלא יודעים איך ללמוד, התאונות שקורות באות לידי ביטוי ב-22 תופעות פיזיולוגיות ומנטליות מדויקות שהתלמיד חווה. אלה יכולות להיות תופעות של שעמום, חוסר קשב וריכוז, עייפות, כאבי ראש, מוסחות, הרגשה של "לא שם" ועוד. הטעות הנפוצה היא לחשוב שהתופעות האלה הן הבעיה של התלמיד ובגללן הוא לא מצליח, אבל בפועל, התופעות הן רק סימפטומים של משהו שנקרא 'שלושת מחסומי הלמידה'.

מורה שאינו מכיר את שלושת המחסומים ללמידה ואת התופעות הפיזיולוגיות והמנטליות שהם גורמים, יגשש באפלה בניסיונו להבין מדוע התלמיד שלו אינו מצליח.

נושאי התכנית:
מהם 22 התופעות הפיזיולוגיות והמנטליות של תלמיד עשוי לחוות
מהם שלושת מחסומי הלמידה שגורמים לתופעות
כיצד מתגברים על שלושת מחסומי הלמידה
איך מונעים מתלמידים לחוות את התופעות מראש
איך הופכים את הלמידה בכיתה למשמעותית ומהנה
איך הופכים תלמידים ללומדים עצמאיים
מהי 'ערכת הדגמה' וכיצד תלמיד יכול להיעזר בה להמחשה של כל נושא
מהי החשיבות של שימוש במילון בזמן הלמידה
כיצד משתמשים במילון בצורה נכונה

תכנית זאת נותנת למורה כלים שבאמצעותם הוא יכול לעזור לכל תלמיד להצליח בלימודיו, ומעלה את ביטחונו וודאותו כמורה.

2. כיצד לבנות מערכי שיעור ללמידה משמעותית

כל מורה מכיר את הבעייתיות שבהוראה פרונטלית. חלק מהתלמידים מתקדמים מהר, וחלק תקועים מאחור. על פי רוב, הפערים הלימודיים הם תוצאה של פערים כלליים יותר בין התלמידים. כלומר פערים ברמת הקריאה והבנת הנקרא, פערים בקצב הלמידה, פערים במהירות הכתיבה ועוד.

מצב זה גורם בדרך לתסכול ומתח בקרב התלמידים האיטיים יותר ומנגד, גורם לשעמום וחוסר סבלנות מצד התלמידים שתופסים את החומר במהירות.

בדיוק לשם כך אנו מספקים למורים את ההדרכה בבניית מערכי שיעור המאפשרים לכל תלמיד להתקדם בקצב שלו, מבלי להיעצר.

מורה שעובר את ההכשרה של תבונה לכתיבת מערכי שיעור ללמידה משמעותית בונה את השיעור כך שכל התלמידים יכולים להתקדם בקצב האישי שלהם ובסופו של דבר כולם מבינים את החומר באופן מלא.

בחלק זה אנו עובדים עם צוות ההוראה של בית הספר, מנחים ומתרגלים אותו כיצד לבנות מערכי שיעור נכונים שבהם מיושמים כל הידע והכלים שהוא למד בחלק 1.

3 . הכלים להצלחה כיתתית וליצירת למידה משמעותית

תכנית זו משפרת באופן ניכר את איכות ההוראה בכיתה ואת הישגי התלמידים.

בתכנית לומדים המורים כלים מתקדמים להוראה נכונה וביניהם:
כיצד להפחית בצורה משמעותית תופעות של חוסר קשב, שעמום, עייפות, כאבי ראש ובלבול בקרב התלמידים בעזרת שיטות הוראה נכונות
כיצד להפוך כל נושא למוחשי ומובן
כיצד לבנות מערך שיעור ללמידה משמעותית
כיצד ללמד את הילדים ללמוד
כיצד להתגבר על הפערים ועל קצב הלימוד השונה של כל תלמיד בכיתה של עשרות תלמידים
כיצד לשפר את היכולת של התלמידים לתפוס כל נושא במהירות
כיצד לשנות את הגישה של התלמידים ולגרום להם ללמוד כדי לדעת ולא כדי לעבור מבחן

4. תכנית מילות מפתח - כיצד לגרום לתלמיד להצליח בכל נושא

מילות מפתח הן אותן מילים שייחודיות לנושא מסוים.

תלמידים רבים יכולים ללמוד מקצוע מסוים במשך שנים, מבלי שאפילו יידעו מה הפירוש של שם המקצוע עצמו. לדוגמא: אם תשאל ילד ממוצע שלומד גיאוגרפיה, מה פירוש המילה, ברוב המקרים הוא לא ממש ידע.

בחשבון לדוגמא, מילות מפתח יהיו ספרה, מספר, סכום, אחוז, שווה ועוד. אם תלמיד אינו מבין את הפירוש הנכון של אותן מילים או לא מבין אותן בכלל, הוא יחווה קשיים רבים בלימודיו.

תכנית מילות מפתח הינה תכנית מקיפה אשר לוקחת כל מקצוע, מבודדת את מילות המפתח שלו ומפרשת אותן, ומקנה לתלמיד את הידע הספציפי באשר למילים אלו.

תלמידים רבים שהיו חסרי מוטיבציה במקצוע מסוים, מתעוררים לפתע לחיים ופתאום יש להם חשק ללמוד את המקצוע, לאחר שלמדו את מילות המפתח שלו.

רוצה להקנות למורים בבית הספר שלך את הכלים ליצירת למידה משמעותית בבית הספר?
מלא את פרטיך בטופס מטה ויועץ של תבונה ייצור עמך קשר.

מתעניין בקורס? רוצה להתייעץ? מלא את פרטיך ויועץ של תבונה לחינוך חדש ייצור עמך קשר
אני מאשר לתבונה לשלוח לי למייל טיפים ועדכונים וידוע לי כי אוכל להסיר את עצמי מרשימת התפוצה בכל עת

הורים מספרים...

אפרת, אמא של אופק מספרת על תכנית היגיון ותקשורת

quats up
אחרי תכנית היגיון ותקשורת אופק כבר חצי שנה ללא ריטלין. אני רואה שינוי לטובה גם ביחס בבית וגם בבית הספר. אין התפרצויות יותר, הוא מקשיב, חברים שלא רצו לשחק איתו אומרים שאופק השתנה ובשבוע שעבר הוא קיבל הצטיינות בכיתה.

אני ממליצה לכולם, אפרתquats down

רוצים לשמוע ממקור ראשון?

icon callus התקשרו אלי: 052-6044465

סדנאות ואירועים

שאלות נפוצות


בחלק של שאלות נפוצות תוכל למצוא תשובה כמעט לכל שאלה שעולה לך בקשר לתבונה. סידרנו את השאלות לפי נושאים על מנת להקל עליך את החיפוש:

אימון והדרכת ילדים
אימון והדרכת הורים
הכשרת מאמנים לחינוך חדש
אימון והדרכת אנשי חינוך
שאלות כלליות

אתה מוזמן לשלוח לנו מייל עם כל שאלה נוספת שעולה לך אשר לא מצאת לה מענה לכתובת: info@tvuna-online.co.il.

מאמרים וטיפים


בחלק זה תוכל למצוא מאמרים וטיפים בעלי ערך רב. מאמרים אלה נכתבו ברובם על ידי מנהלי תבונה, אבירם היכל וגדי בן לביא, לאחר שנים של ניסיון ועבודה עם אלפי ילדים. תוכל לכתוב לאבירם וגדי פידבקים על מאמרים שקראת. הם ישמחו לשמוע ממך. 

בתבונה אנו מאמינים שצריך לחלוק עם אנשים כל ידע שיכול לעזור להם, ולא לשמור אותו כ"סוד מקצועי" בכספת פנימית כלשהי. אתה מוזמן להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל מאמרים וטיפים ישירות למייל שלך באופן קבוע.

לחץ כאן לקריאת המאמרים והטיפים >

הירשם לרשימת התפוצה שלנו
צור איתנו קשר

icon callus מוקד ארצי: 1-700-500-447

icon contact info@tvuna-online.co.il

צור עימנו קשר
אני מאשר לתבונה לשלוח לי למייל טיפים ועדכונים וידוע לי כי אוכל להסיר את עצמי מרשימת התפוצה בכל עת

סיפורי הצלחה

Tal Simchon

"סיימתי את קורס 'תקשורת'. אני מרגישה גאה בעצמי ובאבא שבעזרתו סיימתי. באתי לקורס בגלל קשיים של קשב וריכוז. בקורס למדתי המון דברים חדשים שלא ידעתי. הקורס עזר לי ללמוד בקלות ולתקשר עם אנשים ברור, להיות מרוכזת ולהיות 'פה'. למדתי איך להשיג מענה לתקשורת שלי ולהתעלם מדברים שמעצבנים אותי. תודה רבה לתבונה." טל ש.

לעדויות נוספות לחץ כאן

כל הזכויות שמורות לתבונה - חינוך חדש בישראל 2017
הכרת תודה ניתנת לספרייה של ל. רון האברד על הרשות לשעתק קטעים מעבודותיו המוגנות בזכויות יוצרים.
עוצב על-ידי פרומו - עיצוב פרסום ויח"צ